Vita älgar, timmerflottar, vacker natur...


Om barnen hade haft en vecka höstlov så hade jag nog bra kunnat åka till Värmland. Så var tanken när jag klickade mig fram längs VisitVärmlands hemsida. Så mycket roligt att se och uppleva!

Men nu har barnen bara höstlov i två dagar här hos oss så så långt som till Värmland kommer vi oss inte. Vi får nöja oss med Umeå och Skellefteå istället.

Men besökt Värmland det har jag gjort för många år sedan. Det var en biltur som gick längs Vätterns norra strand och slutade i Norge söder om Oslo i Sandefjord. Jag var 23-24 år på den tiden och det var en biltur som jag gjorde helt ensam. Vackra landskap och ingen annan som bestämde över när det skulle pausas eller var man skulle stanna. Skönt, bara jag och musiken som dånade ur högtalaren.
 Men eftersom det är en bra tid sen jag besökte den här delen av vårt grannland så kommer detta inlägg att handla om vad jag skulle göra om jag hade åkt hit nu. Tror knappast att jag hade stannat på samma platser nu idag som jag gjorde då.

Så vad kan man då göra i den här delen av vårt västra grannland?!
Här finns åtminstone Sveriges största sjö, mängder av vandringsleder, Klaraälv och massvis av annan vacker natur. Herrgårdar, museer, parker, tror nog här finns nått för alla. T.o.m. "Den vita älgen" bor här i Värmlands vackra skogar.
 Man kan också gå på teater, Västanå teater i Värmland bjuder varje sommar på nån ny spännande pjäs. Förutom teaterupplevelsen så är det också Värmlands största lada som teatern spelas i. Bara det kan ju vara en upplevelse i sig.




Nått jag vet att barnen skulle gilla är timmerflott bygget och äventyr längs Klara älv. Låter som ett suveränt paket när man läser om det. Först bygga sin egen flotte och hoppas att den sen också flyter. Sen iväg ut på älven, lite fiske, vacker natur, se lite vilda djur, lugn o ro. Ja i teorin, men kanske inte om man åker med barnen förstås, då kan man räkna med mycket oljud, oändligt med frågor och kanske fiska upp en och annan unge istället för fisk ur älven. Men roligt skulle det vara och en upplevelse att minnas.

 Kanske man nästa sommar skulle styra husbilen hitåt?!




Detta inlägg är skrivet i samarbete med VisitVärmland.

Kommentarer

Populära inlägg